نمایشگر دسته ای مطالب
نمایشگر دسته ای مطالب

بازگشت به صفحه کامل

وزير آموزش و پرورش در ديدار معلمان منتخب كشور با مقام معظم رهبري :

پرهيز از هرگونه شتاب زدگي و ابتنا به اجراي برنامه هاي كارشناسي سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش دولت يازدهم بوده است

وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه برنامه هاي راهبردي آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتني بر اجراي سند تحول بنيادين مي باشد ، گفت: پرهيز از هرگونه شتاب زدگي و ابتنا به اجراي برنامه هاي كارشناسي سرلوحه اقدامات آموزش و پرورش دولت يازدهم بوده است

به گزارش مركز اطلاع رساني وروابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز علي اصغر فاني در ديدار جمع كثيري از فرهنگيان و معلمان منتخب سراسر كشور كه در حسينيه حضرت امام خميني (ه) برگزار شد، اظهار كرد: رهنمودهاي راهبردي سال گذشته ي حضرت عالي و ناميدن آموزش و پرورش به عنوان "كانون اساسي" براي خلق دنياي آينده و تأكيد بر حمايت و پشتيباني همه ي دستگاه‌ها و نهادها از آن، موجب  شد تا خدمتگزاران به مردم در اين دستگاه اثربخش بيش از پيش در راستاي تحقق توصيه‌هاي آن رهبر عزيز ، مبني بر توجه به اقتصاد آموزش و پرورش، اهتمام به كيفي كردن آن و اجراي سند تحول بنيادين، تلاش دوچندان كنند.

سند تحول بنيادين

وي به دستاوردهاي آموزش وپرورش در سال  94 پرداخت و تصريح كرد: به منظور مديريت و راهبري يكپارچه ي تحول در آموزش و پرورش، شوراي راهبري اجراي سند تحول تشكيل شده و با انجام طرح هاي مطالعاتي و وضعِ قوانين و مقررات، زمينه هاي اجرايي شدن سند تحول فراهم آمد؛ به گونه اي كه برنامه هاي زير نظام هاي اصليِ پنج گانه ي سند تحول، تدوين و از ابتداي سال 1395 بررسي آنها در شوراي عالي آموزش وپرورش آغاز و به حول و قوه ‌ي الهي، نيمه اول امسال مصوب و اجرايي خواهند شد.

عضو كابينه تدبير و اميد با بيان اين كه اقدامات آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتني بر اجراي سند تحول بنيادين است ، خاطرنشان كرد: با اجرايي شدن بيش از150 برنامه ، سال 1395، سال اجراي متوازن و همه جانبه‌ي سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش خواهد بود. همچنين نظام جامع برنامه ريزي در تمام سطوح آموزش و پرورش استقرار يافته و بستر اجراي برنامه هاي سند تحول بنيادين ريل گذاري شده واستقرار ساختار جديد نظام آموزشي و توليد محتوا بر مبناي برنامه ي درسي ملّي از اولويت هاي اجرايي سند  تحول مي باشد و تغييرات متناسب با سند تحول و برنامه ي درسي ملّي تا پايه ي نهم  اعمال شده و از ابتداي سال تحصيلي 96-95 پايه ي دهم نيز استقرار خواهد يافت.

كتب جديد  التاليف  دوره متوسطه

فاني ادامه داد : به همين منظور  140 عنوان كتاب با رويكرد تحولي ، به منظور بسط ِفرهنگ تحول‌خواهي، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در بين معلمان ، مديران و اولياي دانش آموزان، برنامه‌هاي  تبييني و آموزشي نيز در حال اجرا است. علاوه بر اين با تدوين نقشه ي راه سند تحول آموزش و پرورش، مراحل تلفيق برنامه ي درسي با فعاليت هاي پرورشي،  تدوين و تأليف كتاب هاي جديد دوره ي متوسطه و طراحي رشته هاي جديد فني و حرفه اي  و كاردانش ، آموزش  تفكر و چگونه انديشيدن ( فلسفه براي كودك)، پرورش مهارت پژوهش‌گري ، سبك زندگي اسلامي – ايراني و مطالعات زيست اجتماعي و سواد رسانه اي نيز به انجام رسيده است.

ارتقاي معيشت فرهنگيان

وزير آموزش و پرورش معلمين كشور را ركن اساسي نظام آموزشي عنوان كرد و افزود : هرگونه تحول بنيادين در آموزش و پرورش، مستلزم توجه همه جانبه‌ ي دلسوزان نظام به مشكلات و مسائل  معلمان است. در همين راستابه منظور بهبود معيشت و ارتقاي منزلت معلمان و توانمند سازي حرفه اي آنان از مهرماه 1394  با طراحي و اجراي برنامه ي رتبه بندي معلمان،گامي ارزنده به منظور تقويت انگيزه و بهبود معيشت برداشته شده كه با استمرار و توسعه ي آن در سال  1395، شاهد اثرات مثبتِ افزون تر آن خواهيم بود.

وي عنوان كرد : همچنين با تأسيس و توسعه‌ي مراكز رفاهي و درماني فرهنگيان به تعداد 156 مركز ، تلاش شده است در حد مقدورات دولت، اقداماتي در اين زمينه صورت  پذيرد. در خصوص ارتقاي سطح علمي و دانش حرفه اي معلمان، ضمن تسهيل شرايط ادامه تحصيل آنان با شكل گيري 499 انجمن آموزشي – علمي  زمينه مشاركت و دانش افزايي و حركت علمي معلمان فراهم آمده است. هرچند اعتقاد قلبي ما اين است مجموعه فعاليت هاي صورت گرفته، پاسخگوي تلاش ها و مجاهدت معلمان به صورت مطلوب نبوده  و لازم است در اين خصوص اقدامات مضاعفي را طراحي و اجرا نماييم.

 تصويب برنامه راهبردي در دانشگاه فرهنگيان

وزير آموزش و پرورش به نقش وجايگاه دانشگاه فرهنگيان و تربيت دبير شهيد رجايي اشاره كرد و گفت : تصويب برنامه راهبردي اين دو دانشگاه سبب شده تا اين دو نهاد علمي به جلوه از تحقق حيات طيبه  در آموزش و پرورش بدل شوند و در همين راستا با راه اندازي 24 پرديس استاني و تاسيس پژوهشكده تعليم و تربيت  اسلامي در قم و تطبيق وضعيت حدود 700 مدرس به اعضاي هيئت علمي بخشي از اقدامات موثر آموزش و پرورش براي تأمين كيفيت علمي و آموزشي دانشگاه  فرهنگيان در يكسال گذشته بوده است.

عضو كابينه تدبير واميد اضافه كرد : توسعه تشكّل هاي دانشجويي و كرسي هاي آزاد انديشي با تأكيد بر هويّت معلّمي به منزله مرتبه اي از حيات طيبه در دانشگاه فرهنگيان، مورد اهتمام جدّي بوده و بازنگري و اصلاح برنامه هاي درسي دوره كارشناسي براساس اقتضائات سند تحول بنيادين صورت پذيرفته و  معماري برنامه ي درسي تربيت معلّم جمهوري اسلامي ايران با رويكرد معلّم انديشمند براساس مباني نظري سند تحول بنيادين ، تدوين و تصويب شده به گونه اي كه پرديس هاي دانشگاه فرهنگيان با رويكرد فرهنگي، تربيتي و مهارتي و تربيت نسل جديد معلمان با شايستگي كنشگر فكور گسترش يابند.

تعميق فرهنگ نماز و ترويج فرهنگ  ايثار و شهادت

 وي احياي 600 مركز دارالقرآن در آموزش و پرورش دولت يازدهم را اقدامي در راستاي كيفيت بخشي فعاليت هاي قرآني در مدارس خواند و تصريح كرد : اجراي برنامه هاي ملّي ِحفظ موضوعي قرآن با شركت بيش از 4 ميليون دانش آموز  ، طرح انس با اهل بيت عليهم السلام  با مشاركت بيش از 6 ميليون دانش آموز، مردمي كردن مسابقات  قرآني، نهج‌البلاغه ، صحيفه ي سجاديه، اذان و احكام  با حضور ميليوني دانش آموزان، بهره گيري از ظرفيت تشكّل‌هاي مردمي، تعميق فرهنگ اقامه ي نماز در مدارس كشور با رويكرد عملي  و اقامه نماز جماعت در بيش از پنجاه و پنج هزار مدرسه و با حضور قريب 18 هزار نفر امام جماعت روحاني و با مشاركت 37  هزار نفر از معلمين واجد شرايط،  برگزاري با شكوه جشن هاي تكليف دانش آموزان به صورت متمركز، اعتكاف دانش آموزي و  هيئت هاي دانش آموزي در مناسبت هاي مذهبي و ديني، گام هاي جدّي در بسط فرهنگ معارف و ارزش هاي ديني، مذهبي وكيفيت بخشي به مدارس قرآني و گسترش فرهنگ قرآن در جامعه  از فعاليت هاي اثر بخشي در حوزه قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش مي باشد.

فاني عنوان كرد : همچنين  به منظور تقويت هويّت ديني - انقلابي و ترويج فرهنگ  ايثار و شهادت، علاوه بر برگزاري كنگره هاي متعدد بزرگداشت شهداي دانش آموز و معلّم ، از طريق اعزام بيش از 600 هزار دانش‌آموز به اردوهاي موثر راهيان نور  در سال تحصيلي جاري، گامي ارزنده در انتقال ارزش هاي دفاع مقدس برداشته و با فعال سازي تشكل هاي دانش آموزي مانند انجمن هاي اسلامي ، بسيج دانش آموزي، شوراها ، سازمان‌ها، مجامع و مجلس دانش آموزي،  فرهنگ مشاركت جويي و كار جمعي در دانش‌آموزان نهادينه شده است.

اهتمام به ورزش همگاني و رويكرد مدرسه محوري

وزير آموزش و پرورش از اهتمام آموزش و پرورش به موضوع فرهنگ سازي و رويكرد پيشگيرانه با آسيب هاي اجتماعي در دانش آموزان خبر داد و خاطرنشان كرد : گسترش فعاليت هاي متنوع ورزشي مدرسه محور و ورزش هاي همگاني به منظور صيانت از سلامت جسمي و روحي و نشاط افزايي در مدارس با مشاركت بيش از 6 ميليون  دانش آموز ، تدوين نظام جامع مشاوره و هدايت تحصيلي دانش آموزان  و توسعه ي "شبكه ملي مدارس ايران" و "ايجاد شبكه ي اجتماعي دانش آموزان " با محتواي آموزشي و تربيتي هدف مند در قالب مدل بومي براي دانش آموزان  به عنوان بخشي از فعاليت هاي مرتبط با رشد مهارت هاي تحصيلي و فناورانه  در آموزش و پرورش است.

رشد پوشش تحصيلي  و عدالت آموزشي

  عضو كابينه تدبير و اميد پرهيز از هرگونه شتاب زدگي و ابتنا به اجراي برنامه هاي كارشناسي شده و تهيه زير نظام مديريت و راهبردي در آموزش و پرورش را اقدامي مهم خواند و اظهار كرد : تدوين سياست ها و خط مشي هاي توسعه ي مدارس علوم و معارف اسلامي ، تقويت مشاركت هاي مردمي در ساخت ، تكميل، توسعه و تجهيز فضاهاي آموزشي وپرورشي از طريق جلب مشاركت بخش غير دولتي، اجراي برنامه ي جامع كارآفريني  براي تربيت دانش آموزان كارآفرين و بسترسازي براي تحقق اقتصاد مقاومتي و توسعه ي آموزش هاي فني وحرفه اي و توسعه ي پژوهش سراهاي دانش آموزي به 500 پژوهش سرا و تجهيز 64 پژوهش سرا به آزمايشگاه هاي نانو و اهتمام به مناطق محروم و مرزي از طريق طرح خريد خدمات آموزشي   و مدارس آموزش از راه دور از اقدامات كارشناسي انجام شده در سال جاري است.

وي اقدامات آموزش و پرورش را از لحاظ كمي را هم روبه پيشرفت توصيف كرد و گفت : افزايش پوشش تحصيلي  در دوره ابتدايي از  98 و 3 دهم به 98 و45 صدم درصد، اجراي طرح شهاب از صفر به  386به 386 هزار دانش آموز، افزايش پوشش پيش دبستاني از 38 و 2 دهم به 57 و يك دهم درصد ، افزايش پوشش تحصيلي دانش آموزان فني و حرفه اي و كار دانش از 57 و 84 صدم به 61 و 6 دهم درصد و افزايش دانش آموزان مدارس غيردولتي به كل دانش آموزان از 8 و 73 صدم به 10 و 67 صدم درصد در سال تحصيلي 95-94 نسبت به سال تحصيلي 993-92 رشد داشته است.

فاني خاطرنشان كرد : بدون ترديد  وزارت آموزش و پرورش  تلاش مي كند در سال "اقتصاد مقاومتي ، اقدام و عمل" از طريق فرهنگ سازي به عنوان يكي از مهمترين رسالت هاي خود، بستري مناسب براي تحقق عملي اقتصاد مقاومتي و عملياتي نمودن آن در اركان مختلف اين وزارتخانة  اثر گذار فراهم كند.

آدرس کوتاه: