نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا

نشست ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا به ریاست استاندار یزد و با حضور جمعی از مسئولین استان با موضوع بازگشایی مدارس در سالن کوثر استانداری برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " محمد علی طالبی " در این نشست با تقدیر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، عنوان کرد: خوشبختانه طی هفته های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه سامان یافت که نتیجه آن رعایت مناسب پروتکل های بهداشتی در سطح استان بود.
استاندار  با اشاره به در  پیش بودن ایام اربعین حسینی گفت: امیدواریم پروتکل های بهداشتی در ایام عزاداری پیش رو نیز مانند مراسم های دهه اول محرم به خوبی رعایت شوند.
وی با ابراز نگرانی نسبت به احتمال افزایش آمار مبتلایان به بیماری های حاد تنفسی همچون آنفولانزا و کرونا در فصل پاییز، عنوان کرد: در آستانه این فصل باید پروتکل‌های بهداشتی به صورت سختگیرانه اجرا شود.
دکتر طالبی با اشاره به فداکاری و مظلومیت کادر درمان در جریان مبارزه با کرونا، اظهار داشت: مسئولین و دیگر اقشار جامعه وظيفه دارند با اقدامات خود فشار کاری و خطر را از کادر بهداشت و درمان دور کنند.
استاندار در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: در جلسات مختلف بر لزوم ایجاد امنیت روانی برای خانواده ها تایید کرده ایم و اطمینان بخشی به خانواده را کلید بازگشایی موفق مدارس می دانیم.
وی با بیان اینکه مدیران و معلمین باید در صف اول دفاع از طرح بازگشایی مدارس باشند، عنوان کرد : همدلی و یکصدایی نقش بسیاری در اجرای موفق این طرح خواهد داشت.
استاندار در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به نبود امکان تامین تجهیزات آموزش مجازی برای برخی از دانش آموزان گفت: میتوان با هدایت بخشی از توان خیرین و مشارکت های اجتماعی در استان به سمت مدارس و دانش آموزان کم بضاعت، گام های موثری برای رفع این مشکل برداشت.
مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در ادامه گفت : شیوع کرونا تمام ابعاد فردی و اجتماعی زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داد که آموزش هم از آن مستثناء نبود و    این اتفاق طی 150 سال گذشته بی سابقه و تنها در جنگ جهانی دوم در سطح محدود تر افتاده بود.
" عباسعلی دانافر" افزود : 7 ماه از گذشت شیوع کرونا می گذرد و  بیش از 60 درصد از کشورهای جهان هنوز به الگوی مشخصی برای شروع سال تحصیلی جدید در این شرایط نرسیده اند .
وی تصریح کرد : به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های لازم،تجربه و مهارت برای مواجهه با کووید 19در هیچ کجای جهان موفقیت آمیز  و در حد قابل قبول نبوده و مهارت معلمان و خانواده ها و دانش آموزان در عرصه بهره‌برداری و تعاملات  با شبکه‌های ارتباطی وجود نداشته است و این موضوع در دنیا فراگیر است .
دانافر افزود : آمارها نشان می دهد  50 درصد دانش آموزان جهان و ۲۰  درصد دانش آموزان اروپا و در ایران ۴ میلیون و در استان یزد ۱۴ هزار نفر از دانش آموزان دستگاه هوشمند ندارند و آنچه مهم است این است که جهان در تلاش است برای انطباق خود با شرایط موجود است تا بتواند تعاملات مثبت و فعال داشته باشد.
 وی اضافه کرد : آموزش های ترکیبی و تلفیقی و انتخاب راه های مختلف از جمله انتخاب فضای مجازی به عنوان جزئی از روش کار آموزشی در کنار آموزش های محدود حضوری مهمترین رویکرد نظام های آموزشی جهان است و می توان  با این رویکرد به شعار "آموزش تعطیل شدنی نیست"  جامه عمل پوشانده که در این بین صدا و سیما هم می تواند خلأ عدم امکان استفاده از آموزش های حضوری و مجازی را جبران کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد اظهار داشت : نظام های آموزشی جهان به یک نقطهمشترک رسیده‌اند و  به فراخور توان و ظرفیت خود در تحقق آن تلاش می‌کنند .
دانافر با اشاره به اینکه هیچ چیز جای آموزش حضوری را نمی گیرد گفت : مدرسه قله نظام آموزشی کشور ،کانون اصلی و اتاق فکر فرماندهی تعلیم و تربیت و  پل ارتباطی با نسل آینده است که  نباید این پل خراب شود و تعطیلی آن معنا ندارد .
وی گفت : مدرسه قانون ساماندهی تمام اقدامات آموزشی و تربیتی است و توجه به مدرسه و اهمیت آن ضامن بقای موثر نظام آموزشی کشور است و این یک مسئولیت همگانی است.
دانافر در ادامه گفت : بسته شدن مدارس اثرات نامطلوبی در زندگی و آینده دانش آموزان دارد، تاثیر زیادی به ترک تحصیل دانش‌آموزان دارد ،سبک زندگی کودکان را عوض میکند البته سلامتی دانش آموزان را  نمی توان به مخاطره انداخت.
 وی تاکید کرد : هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین آموزش های حضوری شود، آموزش های مجازی فقط بخشی از نظام تعلیم و تربیت هستند و به دلیل جامعه پذیر کردن دانش آموزان ،ارتباط چهره به چهره و حضور دانش آموزان در کنار هم که اثرات اجتماعی و عاطفی و روانی مترتب بر آن از نظر روحی و جسمی برای دانش آموزان بسیار موثر است تاکید ما  بر آموزش حضوری است.
 این مقام مسئول افزود : اگرچه در شرایط فعلی فرصت های جدیدی برای استفاده از فضای مجازی و آموزش های تلویزیونی و غیره به وجود آمده است لذا این آموزش ها نمی تواند جایگزین خوبی برای آموزش های حضوری باشد.
وی با اشاره به اینکه آموزش های مجازی به معنای تعلیم و تربیت نیست بلکه یکی از راهکارهای نظام تعلیم و تربیت است تصریح کرد : تحلیل نظام آموزش و  پرورش صرفاً به انتقال مفاهیم و آموزشهای الکترونیکی صرف امری اشتباه و خطا است ، آنچه دانش آموزان در فضای مجازی یا به هر روش غیر از حضوری یاد می‌گیرند بخشی از  نیازهای آنان است که باید فرا بگیرند و در این مسیر موانع بسیاری وجود دارد.
دانافر ادامه داد : اگر مدارس حمایت نشوند و کارایی خود را در شرایط کرونا نشان ندهند با بحران کار کرد مواجه می شوند و در معرض تمدید به تعطیلی و جایگزینی به وسیله جریان‌های رقیب تجاری قرار می گیرند و نظام آموزشی و سایر خورده نظام ها و نهایت نظام اجتماعی کل یعنی جامعه آسیب میبیند .
وی افزود : مدرسه اتاق فکر فرماندهی تعلیم و تربیت است و باید باز بماند اما مهمتر این که مدرسه باید ایمن باشد تا نگرانی و اضطراب والدین کاهش یابد.
دانافر گفت : برنامه و اقدامات و تلاش های آموزش و پرورش پس از شیوع کرونا شبانه روزی و بی سابقه بوده است و باید به مدارس کمک شود تا در تربیت نسل جدید به عنوان کانون تحولات آموزش، نقشه ها و ماموریت های خود را ایفا کند.

آدرس کوتاه :