با حضور مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش ؛

همایش تخصصی مدیران دوره ابتدایی ناحیه یک و دو یزد برگزارشد

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش گفت : برنامه ویژه مدارس به سمت مهارت آموزی دانش آموزان سوق داده شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، " مرتضی شکوهی " در این همایش با تاکید بر مدرسه محوری و تبیین طرح تدبیر گفت: طرح تدبیر چارچوبی است که به مدیران کمک می کند تا با رویکرد بهبود مستمر فرآیندها، با مشارکت عوامل انسانی و براساس اهداف، سیاست ها، مقررات و شاخص های آموزش و پرورش ، نسبت به تدوین برنامه سالانه متناسب با نیازهای مدرسه اقدام کنند و با اجرای برنامه توسط ارکان مختلف مدرسه همراه با ارزیابی مداوم، وضعیت عملکرد مدرسه را بهبود بخشند.

وی افزود: این برنامه با تکیه بر سند تحول بنیادین و نگاه تعالی بخش، مدرسه محور، مشارکت جو و کیفیت مدار در مدارس انجام می شود و طی آن تلاش می شود تا مدیران مدارس با ایجاد خلاقیت و نوآوری و اعمال روش هایی مطابق با فناوری روز در راستای تعالی وضع مطلوب تلاش کنند.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش در ادامه برنامه ویژه مدارس را گامی در جهت مدرسه محوری عنوان کرد و گفت: بایستی برنامه ریزی دقیق برای بهینه سازی دوساعت آموزشی که در اختیار مدیران قرار داده شده است، به عمل آید و از اختصاص این تایم به کلاس های جبرانی خود داری شود.

شکوهی از مدیران مدارس خواست تا برنامه ویژه مدارس به سمت مهارت آموزی سوق داده شود.

وی ضرورت برنامه تدبیر را بهره گیری بهینه از منابع و ظرفیت های در اختیار، پیدایش نقش های جدید برای مدیران، تحول در کارکرد مدرسه و نقش آن در محله، پایش مداوم و مستمر فرآیند فعالیت های مدرسه، ضرورت توجه اساسی به کار گروهی و مشارکتی ،حاکم کردن دیدگاه علمی، تخصصی و مهارتی در مدیریت مدارس ، ضرورت توجه و یافتن راه حل های واقعی مبتنی بر نیازهای مدرسه و ایجاد باور در مدیران مدارس نسبت به ظرفیت، امکانات در اختیار بیان کرد.

مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش وپرورش گفت : شیوه ارزیابی در برنامه تدبیر طی چهار مرحله خود ارزیابی اولیه، خود ارزیابی فرآیندی، خودارزیابی پایانی و ارزیابی بیرونی صورت می گیرد.

شکوهی با اشاره به اینکه دوران ابتدایی، دوران شکل گیری شخصیت دانش آموزان می باشد افزود : در این دوران دانش آموزان در تمامی ابعاد جسمی، روحی، شناختی و عاطفی رشد می کنند، و الگوهای رفتاری بطور پایدار از خود ارائه می دهند.

شکوهی با اشاره به این مطلب که دانش آموزان در این دوران در سنی قرار دارند که آمادگی بیشتر برای پذیرش آنچه که به آن ها واگذار می شود را دارند، خاطر نشان ساخت: اگر دانش آموزان در این دوران تجربه های مثبت نسبت به معلم و مدرسه داشته باشند به همان اندازه انرژی مثبت برای استمرار فعالیت خود خواهند داشت.

وی همچنین در نشست شورای معاونین اداره کل نیز گفت : آموزش و پرورش استان یزد به عنوان موفق ترین استان در کشور عمل نموده است و کمترین دغدغه را در مورد استان یزد داریم و همیشه برنامه ها را به درستی انجام داده است .

شکوهی در ادامه از پیگیری مطالبات فرهنگیان توسط مقام عالی وزارت خبرداد  و افزود : پرداخت پاداش و معوقات فرهنگیان و تلاش برای اجرای رتبه بندی از اولویت های برنامه وزیر آموزش و پرورش است .

وی همچنین توسعه عدالت آموزشی، توجه به نیازها و انتظارات مخاطبین، الگو قرادادن سبک ایرانی – اسلامی ، توجه به فناوریهای نوین،مدرسه محوری، توجه به تربیت متوازن تمام ساحتی و مهارت آموزی را از جمله برنامه های وزارت آموزش و پرورش بیان کرد .

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این همایش گفت : علل و عوامل متعددی در ارتقای آموزش و پرورش استان نقش دارند که یکی از مهم ترین آنها مقطع آموزش ابتدایی است و اگر 25 سال در کنکور صدر نشین هستیم به خاطرکیفیت آموزش در سطح ابتدایی و پیش دبستان است .

" عباسعلی دانافر" افزود : امسال به نام سال " کیفیت بخشی به آموزش ابتدایی" نامگذاری شده است و اگر به حوزه ابتدایی توجه و دقت کافی شود آموزش و پرورش دچار مشکل نخواهدشد .

وی گفت : بحث کیفیت بخشی از طریق آموزش،برگزاری کارگاههای متعدد و همایش های همگانی در آموزش و پرورش استان دنبال می شود .

دانافر معلم و مدرسه را کانون تربیت محله عنوان کرد و افزود : مدیران مدارس می توانند با استفاده از ظرفیت والدین و افراد محل برنامه های مدرسه محوری را دنبال نمود .

گفتنی است در پایان از مدیران برتر طرح های خلاقانه در راستای برنامه تدبیر نیز تجلیل شد .

آدرس کوتاه :